CiekawostkiHistoria

Wysadzenie lwóweckich mostów

Wysadzenie lwóweckich mostów kolejowych na Bobrze

Mosty kolejowe nad rz. Bóbr i jej pradoliną. Panorama.

 

W drugiej dekadzie lutego 1945 roku, gdy linia frontu zbliżała się do Lwówka Śląskiego, niemieckie dowództwo obrony miasta podjęło między innymi decyzję o wysadzeniu mostów kolejowych na Bobrze. Już wcześniej saperzy podporucznika Wiese zaminowali je i przygotowali do zniszczenia. Ostatecznie ładunki zostały zdetonowane w nocy z 13 na 14 lutego 1945 roku. Mosty kolejowe na Bobrze przestały istnieć.

Nowy most kolejowy przez rz. Bóbr liczył 4 przęsła kratownicowe. pocztówka z roku 1913.
Wysadzony most na rzece.

Ówczesny mieszkaniec miasta Erich Hoppe tak wspominał to wydarzenie po wojnie: Środa wcześnie, pomiędzy 3 a 5 godziną, ogromna detonacja. Szyby wyleciały z okien, wszędzie było jasno, jak za dnia. Zaraz po niej kolejna. To były piękne mosty na Bobrze. Eksplozje były na tyle potężne, że poczyniły szereg szkód w pobliskich budynkach. Ponoć duży stalowy element mostu kolejowego widoczny był jeszcze na jednej z posesji przy obecnej ulicy Przyjaciół Żołnierza w 1946 roku.

 

Most odbudowano w 1955 r., obecnie posiada 2 przęsła kratownicowe i 1 przęsło wiaduktowe.

Po wykonaniu zadania niemieccy saperzy odjechali w kierunku Gryfowa Śląskiego. Zniszczone mosty kolejowe i drogowe nie przeszkodziły Rosjanom w zdobyciu miasta w nocy
z 15 na 16 lutego 1945 roku. Po wojnie mosty kolejowe zostały odbudowane.

Most nad pradoliną rz., Bóbr jedno przęsło kratownicowe.

Tekst i foto 4 oraz obrazek wyróżniający: Maciej Szczerepa

Cytowany fragment wspomnień pochodzi z książki Letzte  Tage in Stadt und Kreis Löwenberg, Senfkorn – Verlag Alfred Theisen, Görlitz 2000
Foto 1,2,3 i 5 – zbiory R. Zawadzki