Kolej na Kolej
Odbudowa Linii Kolejowej Doliny Bobru
W bieżący roku minie 70 lat od ponownego uruchomienia należącej do najpiękniejszych pod względem krajobrazowym na Dolnym Śląsku tras kolejowych – linii Lwówek Śląski- Jelenia Góra.
Eksploatowana była ona bez zakłóceń od 1909 do maja 1945 roku. Wówczas to, wczesnym rankiem zjawił się we Wleniu niewielki, bo sześcioosobowy oddział wojskowy, który wysadził w powietrze między innymi wloty i wyloty tuneli oraz most kolejowy wiodący przez Jezioro Pilchowickie. Spowodowało to trwającą ponad rok przerwę w kursowaniu pociągów. W 1946 roku przystąpiono do usuwania szkód i prac remontowych. Zostały one zakończone jesienią 1946 roku. 10 listopada tegoż roku odbyło się uroczyste otwarcie nowo wyremontowanej linii. Na zorganizowane z wielkim rozmachem uroczystości, przybył do Lwówka sam ówczesny I wiceprezes Rady Ministrów i minister ziem odzyskanych, późniejszy I sekretarz Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Władysław Gomułka. Wraz z innymi oficjelami wykonał on rundę honorową lokomotywą prowadzona przez Stefana Pastusiaka. Nawet w Jeleniej Górze zorganizowano otwarcie z o wiele mniejszą pompą. Tak jak i we Lwówku przybyło tam wielu mieszkańców, ale najważniejszym gościem był jedynie wrocławski wojewoda, Aleksander Barchacz.
Kolej na Kolej.
Warto pamiętać o tej rocznicy, gdyż tak zwana Linia Kolejowa Doliny Bobru, pomimo, że jest chroniona przez społeczność powiatu lwóweckiego, w każdej chwili może przestać istnieć, głównie ze względów ekonomicznych.
Oprac. Robert Primke
Fotografie , zbiory Robert Zawadzki